Uusi brändi-ilme
Alex Joakim on samettista, herkkää ja modernia R&B-poppia esittävä artisti, laulaja ja lauluntekijä. Artisti on tullut osalle yleisölle tutuksi laulaessaan vanhoja jazzstandardeja mm. vuoden 2018 Linnan juhlissa. Vaikka jazz-musiikki on vieläkin lähellä laulajan sydäntä, Alex halusi uudistua artistina. Tätä varten lähdimme yhdessä rakentamaan uutta brändi-ilmettä, joka tukisi artistin tavoitteita.
Aloitimme suunnitteluprosessin brändimäärittelyharjoituksella, jossa pureuduimme Alexin kohderyhmään, visioon, tavoitemielikuviin ja häntä inspiroiviin asioihin. Harjoituksen lopputuloksen voisi kiteyttää seuraavan tavoitekuvaukseen: laadukas, moderni, innovatiivinen edelläkävijä jazz- ja vintagevivahteella.
"
Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhön Lauran kanssa. Alussa toteutetusta brändimielikuvaharjoituksesta oli paljon hyötyä. Se auttoi itseänikin hahmottaan omaa brändiäni ja miten haluan artistina profiloitua. Olen hyvin tyytyväinen logoon, eleganttiin ilmeeseen, artistikuviin ja lopputulokseen ylipäätään.
-Alex Joakim

Keräämieni tietojen pohjalta lähdin hahmottelemaan ja ideoimaan brändin yleisilmettä; väri- ja kuvamaailmaa, typografiaa sekä muotokieltä. Hain ilmeeseen ilmavuutta sekä toin beigeä tummalle pohjalle luomaan arvokasta tunnelmaa. Ehdotin, että otetaan brändikuvat tehdashenkisessä miljöössä sekä käytetään voimakasta päätteetöntä fonttia kuvaamaan modernisuutta ja vaikuttavuutta.
Kun alustavat ideat saatiin hyväksytettyä, aloin työstämään lopullisia brändimateriaaleja. Työhön sisältyi brändikuvien ottaminen ja editointi, www-sivujen ja logon suunnittelu ja toteutus sekä sosiaalisen median ja Spotifyin kuvamateriaalien toteutus.

Logosymboliksi muodostui muotokieleltään hienostunut mutta moderni tunnus, joka sisältää kirjaimet A:n ja J:n. Tunnusta voidaan käyttää tekstin kanssa yhdessä tai kuvituksennomaisesti irrallaan. Artistikuvan käänteiset värit ja yksivärinen tausta korostavat kuvaa tummalla pohjalla ja kuva toimii yksinkertaisuudessaan hyvin mm. Spotifyissa.
Sivusto päätettiin toteuttaa ikäänkuin artistikäyntikorttina; yhdelle sivulle on koottu lyhyesti tietoa artistista, linkit musiikkinäytteisiin ja yhteystiedot. Sivu on julkaistu Googlen Firebase-alustalla ja toteutettu HTML:ää, Javascriptia ja CSS:sää hyödyntäen. Brändin lanseeraus ajoitettin syksylle 2020 juuri ennen Alexin debyyttisinglen julkaisua.
